Halverwege maart kregen we op zaterdagmiddag een telefoontje. In Den Oever was een zogeheten drijver gezonken. De klant riep de hulp van Van Heck in om met een oplossing te komen. De drijver is onderdeel van een droogdok.
De drijver
De drijver bestaat uit 2 rompen van een vrachtschip, hier tussenin zit een platform dat door middel van een lift op en neer kan bewegen om zo schepen uit het water te tillen.
Destijds was de laadcapaciteit van de lift 350 ton, maar door de jaren heen is er slijtage ontstaan waardoor de capaciteit is afgenomen.
Dit bewuste weekend was de drijver gezonken omdat er een schip van 250 ton in lag, met extreem laag tij is de romp op de bodem “blijven plakken in het slib”.
Oplossing
In eerste instantie kreeg Van Heck het bericht dat er ongeveer 750 kuub water uit de drijver gepompt moest worden en dat er minimale slijtage aan de romp is. Een VSPH400 pomp met een debiet van 1400 kuub per uur moet voldoende zijn. Zodra het tij weer laag zal zijn, zal het bovendek vrij moeten komen van het water. Zondag aan het einde van de dag had Van Heck haar equipment ter plekke en kon er gestart worden met het leegpompen van de drijver.
Helaas gebeurde het tegendeel; de windrichting draaide waardoor het water in de haven opstuwde. Daarnaast bleek de slijtage aan de romp toch groter dan verwacht.
Van Heck heeft op dat moment geadviseerd om een duiker in te schakelen om de romp verder te inspecteren en waar nodig gelijk te repareren.
Succesvol weer droog
Maandagmorgen om negen uur komt er wederom een telefoontje van de klant, de duiker heeft het nodige werk gedaan maar de drijver lag nog steeds onder water.
In Noordwolde wordt een tweede VSPH400 met Powerpack met toebehoren gereed gemaakt voor vertrek naar Den Oever.
Woensdagochtend wilde de klant de complete installatie opgebouwd hebben om aan het einde van de dag, bij laag tij, het nogmaals te proberen. Om half zes werden de twee pompen aangezet en het water zakte al snel. Door tegelijk het hijsmechanisme heen en weer te laten bewegen kwam de romp vrij van het slib.
Na circa anderhalf uur pompen was de romp van de drijver weer volledig boven water. De foto’s hiernaast geven een duidelijk beeld van het “voor en na”.
Het resultaat: een tevreden klant die, dankzij het snelle handelen van Van Heck, weer verder kon met haar bedrijfsactiviteiten.