Load-outs en float-overs oplossing voor verplaatsing zware objecten

Van Heck is uitgegroeid tot een ware specialist in ‘load-outs’ en ‘float-overs’ ofwel ballastsystemen. Dit zijn bijzonder complexe operaties waarbij zeer grote drijvende pontons (denk aan een formaat van vele voetbalvelden groot) of decks met behulp van pompinstallaties zeer precies ‘in evenwicht’ worden gehouden, zodat er gedurende de vaak uren durende laad- of losoperatie een volkomen vlakke, stevige vloer ontstaat. Wat er dan zoal wordt geladen of gelost? Een booreiland van 16.300 ton bijvoorbeeld.

Bij load-outs worden decks geladen vanaf de wal. In de afgelopen twintig jaar heeft Van Heck ook hierin veel ervaring opgedaan. Twee daarvan willen we er hier uitlichten. De eerste betreft het op één na grootste deck ter wereld, de CTOC CKP deck van 16.300 ton in Samsung Yard, Koje Island in Korea. De moeilijkheid bij dit soortballastoperaties is de combinatie van het tij,weersinvloeden en de onvoorstelbare, steeds veranderende druk van de langzaam opschuivende lading. Dit vergt een uitgebalanceerd systeem van aan elkaar gelinkte en computergestuurde pompen die heel nauwkeurig het waterniveau – en dus de tegendruk – regelen in de pontons. Dit soort load-outs duren vaak 6 tot 10 uur, het voorbereiden ervan ongeveer 1 jaar!

Een tweede project werd gerealiseerd in Yohor in Maleisie en betrof het Helang HCP deck van 9.200 ton. Op stapel staan twee decks in Azerbaidzjan van elk 14.500 ton en inmiddels kunnen we melden dat opties op nog eens vier floatovers zijn verworven, waarvan het de bedoeling is dat ze volledig onder supervisie van Van Heck zullen vallen.

Ballastsystemen

Aan het specialisme load-outs heeft Van Heck in de negentiger jaren via een uitgebreid research & development programma ook de techniek van float-overs toegevoegd. Bij een float-over wordt een deck getransporteerd naar zijn eindbestemming (op volle zee) en op pijlers geplaatst. Het ponton wordt tussen de pijlers gemanoeuvreerd en water (ballast) wordt toegelaten op een streng gecontroleerde en exact gedoseerde manier zodat het deck langzaam zakt en zeer nauwkeurig op de pijlers wordt gezet. De marge bedraagt zelden meer dan enkele centimeters, precisiewerk dus! Van Heck heeft inmiddels een flink aantal float-overprojecten met succes afgerond.

Een uniek voordeel van load-outs en floatovers via de Van Heck-methode is de bliksemsnelle en goedkope mobilisatie vanuit Nederland en Singapore van de ballast equipment omdat deze ‘containerised’ is. Van Heck’s ballastsystemen zijn het afgelopen jaar ingezet van Dubai tot Noorwegen, geheel dan wel gedeeltelijk via partnerships onder supervisie van Van Heck.

Load-outs en float-overs met de pompen  van Van Heck bieden een kwalitatief hoogwaardige, prijstechnisch uitstekende, bijzonder betrouwbare en vooral elegante oplossing voor dit soort uitzonderlijk zware klussen.

terug naar het projectoverzicht